JCB leidt de weg met de eerste graafmachine op waterstof

juli 2020

JCB LEIDT DE WEG MET DE EERSTE GRAAFMACHINE OP WATERSTOF

JCB heeft de allereerste op waterstof aangedreven graafmachine in de bouw ontwikkeld, en blijft zo de leider op het gebied van nul- en koolstofarme technologieën. Zo kondigde het bedrijf vandaag aan.

De 20-tons 220X-graafmachine, aangedreven door een waterstofbrandstofcel, werd meer dan 12 maanden grondig getest in de groeve van JCB. Deze opwindende ontwikkeling betekent dat JCB het eerste bouwmaterieelbedrijf ter wereld is dat een werkend prototype van een door waterstof aangedreven graafmachine onthult.

Lord Bamford, Chairman van JCB, zei: “De ontwikkeling van de eerste op waterstof-aangedreven graafmachine is erg opwindend in onze missie naar een koolstofvrije wereld. In de komende maanden zal JCB deze technologie blijven ontwikkelen en verfijnen met geavanceerde tests en zullen we voorop blijven lopen in technologieën die zijn ontworpen om een koolstofvrije toekomst te bouwen. ”

De zoon van Lord Bamford, Jo Bamford, bracht 14 jaar door bij JCB voordat hij overstapte naar de waterstofsector, Ryse Hydrogen oprichtte en vervolgens Wrightbus in Noord-Ierland kocht. Hij heeft contracten binnengehaald om ’s werelds eerste waterstof-dubbeldekker te leveren aan steden als Londen en Aberdeen.

Jo voegde toe: “Ik geloof echt dat waterstof opportuniteiten in het VK biedt om een toonaangevende industrie op te bouwen die banen in het VK creëert, emissies vermindert en de wereld jaloers maakt.”

Stroom voor de prototype-graafmachine van JCB wordt opgewekt door waterstof te laten reageren met zuurstof in een brandstofcel om zo de nodige energie te creëren om de elektromotoren te laten draaien. De enige uitstoot is water.

De ontwikkeling komt nadat JCB vorig jaar de geschiedenisboeken inging met de productie van de eerste volledig elektrische minigraafmachine in de bouwsector, de 19C-1E. JCB heeft de elektrische technologie uitgebreid naar zijn innovatieve Teletruk-serie verreikers met de lancering van een elektrisch model, de JCB 30-19E.

Door voortdurende innovatie en ontwerpverbeteringen loopt JCB eveneens voorop op het gebied van schone dieseltechnologie om te voldoen aan de EU-emissievoorschriften van Stage V en heeft het de meest schadelijke emissies van zijn nieuwste reeks dieselmotoren zo goed als uitgeroeid. Stikstofoxide (NOx) daalt met 97%, roetdeeltjes dalen met 98% en de uitstoot van kooldioxide (CO2) met bijna de helft.

 

 

Lord Bamford and his son Jo pictured with the prototype 20-tonne JCB